Weer op spanning en nu ontspannen - Reisverslag uit Toulouse, Frankrijk van Jack Fahner - WaarBenJij.nu Weer op spanning en nu ontspannen - Reisverslag uit Toulouse, Frankrijk van Jack Fahner - WaarBenJij.nu

Weer op spanning en nu ontspannen

Blijf op de hoogte en volg Jack

15 Juni 2014 | Frankrijk, Toulouse

Weer op spanning en nu ontspannen.

Vrijdag de 13e...de tent ingepakt, ontbijt met een gekookt eitje, vriendelijk gedag gezegd door de praatgrage, onlangs, na 28 jaar met elkaar, gehuwde buurvrouwen. Dakje kon meteen open, sleutel draaien... niets, helemaal niets! Probleem dus de accu. Potje duwwerk van de dames om van het hellinkje vaart te maken en lopen. Na 50 km boven een heuvel gestopt, wijzer van de laadstroom continue uit het rood gebleven, even een test. Motor af, sleutel om en.. weer niets. Op dat moment belt de verkoper van mijn nieuwe Mazda: "Volgende week arriveert een partij wagens waar precies een exemplaar als door ons besteld tussenzit. Alleen met -niet bestelde- navigatie." Of ik die auto toch zou willen, anders duurt het zeker nog twee maanden, kost 700 € extra. "Ach ik heb wel geduld meneer, maar als u me dat nu eens voor maar 300 € aanbiedt? We worden het eens op 350. Dus bij thuiskomst de Skoda Rapid omwisselen voor de "koningsblauwe" Mazda 3.
Tot twee maal nul op rekest bij citroengarages, "ah oui c'est votre problème, monsieur, aujourdui tout complet, mais voulez vous un rendez-vous lundi après-midi?". Nee merci le koekoek...
Rijden gaat prima, alleen starten is improviseren, terwijl toch ook de accu wel erg warm wordt en begint te geuren. Ter hoogte van Rodez ben ik het zat en vind een camping, waar Xavier mij ontvangt en zich voorstelt als le nouveau propriétaire. Welgeteld 4 nederlandse caravans staan op het gigantische terrein, en helaas meldt Xavier (X.) dat het restaurant vanavond is gesloten. Er is een BBQ waar alleen met 'pré-inscription' aan deelgenomen kan worden. Ach, vertel ik hem, ik heb mijn eten bij me en ging er toch al van uit zelf te koken. Vervolgens, de eend had ik laten draaien en X. het probleem geschetst, gaat X. mij voor op de fiets en stopt bij een mooie plek, hoog, en onder een gigantische eikenboom. "Ah, c'est bon, ici sous cette chêne.", maar nee ik moest X. volgen, en zag de hele camping tot ik 10 minuten later echt aandrong de plek lekker hoog onder de eik te willen. Enfin, hij leidde mij terug en markeerde met twee gekruiste takken de exacte plek waar ik mijn tent moest zetten op het overigens in een cirkel van zeker 100 m volledig lege veld. Mijn vragen of er wifi was, en of de koelelementen in de frigo konden, en ik brood kon bestellen werden bevestigend beantwoord en met het eerste gerommel en weerlicht op de achtergrond startte ik al rap gutsend van het zweet met het opzetten van de tent, direkt bij het gecreëerde kruis. Om na na 5 minuten X. te zien aanfietsen met een post-it met de wifi gegevens. De wind stak op en vlak voor de regen kwam X. aanfietsen om de koelelementen op te halen. Net op tijd kon ik in de eend vluchten om de bui te doorstaan, hopend dat de tent -nog niet voldoende vastgezet- niet zou wegwaaien. Tijdens de bui het bericht over de Mazda en de accuproblemen aan thuis gemeld -matige GSM dekking overigens bij herhaling op campings-. Droog.. en wie komt daar aanfietsen? X.: hij heeft nog even gekeken, maar er is genoeg vlees en salade: ik kan ook meedoen met de BBQ, nee merci ik heb chili met sla. Maar u komt toch wel naar de match kijken? Nederland speelt! ja, ja.... een kwartier later komt X. aangefietst om mijn broodbestelling op te nemen.
Tent staat, gegeten, gedouchet, koffie gezet.. en wie komt om 5 voor 9 aanfietsen...X.: de match begint zo en tout le camping est la au BBQ et pour vue le match...oui oui je vient. En inderdaad 8 bejaarde Nederlanders zitten aan een lange tafel te eten, terwijl X. met zijn vrouw (of moeder?) er om heen loopt te lopen. Om 5 over 9 vraag ik hem de TV aan te zetten om vervolgens omringd te worden door 75 plussers met kleffe toetjes en door X. geserveerde bruisende rosé uit een karton. 4 Nederlandse commentatoren zonder klaarblijkelijk begrip van het spelletje begeleiden de Franstalige weergave van de Nederlandse overwinning op Spanje.
De wekker vroeg gezet, om 8 uur klaar voor vertrek, geen fietsende X. met brood, dus wandelen naar receptie en tref hem zwetend achter de desk. De ordinateur doet het niet, geen tijd, hier je brood, grote problemen, straks betalen, wel contant, want de ordinateur ne marche pas, poubelle a l'exterieur, gescheiden hoor, kom straks maar terug, payer en cash, problème gigantique... Uiteindelijk om half negen vertrokken, lekker gestart vanaf de helling bij de eik en X. sterkte gewenst, en verzwegen dat dit niet zijn ding is.
Rapidement naar Toulouse, grote stad, daar moet hulp zijn voor mijn accu probleem. Een zeer behulpvaardige verkoper van de Citroen dealer (notre atelier est fermé le samedi) geeft het adres van een wel geopende garage, waar ik hartelijk ontvangen wordt, mijn komst was reeds aangekondigd, o wat een mooie eend, controle van de dynamo, ok, controle van de accu 7% van de capaciteit, ca c'est mort! Ondertussen buigen wel acht relatief bejaarde belangstellenden zich koeterwaals naar me uitend over de geopendende motorkap en de patron meldt dat ze nog een accu voor me hebben, met twee jaar garantie. Met vijf minuten heb ik de accu verwisseld, koeterwaalse adviezen vriendelijk negerend, reken af, en rij weg, het thuisfront informerend over de stand van zaken. Vind een camping 25 km verderop en besluit even een pauze in te lassen. De boucherie/traiteur heeft coq au vin, op de camping frites, sla bij me, mager zonnetje 22 gr., geen onweer, zondag Toulouse bezoeken en dolce far niente, maandag op naar Andorra!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Toulouse

Jack

Met de eend Europa in

Actief sinds 29 Mei 2012
Verslag gelezen: 293
Totaal aantal bezoekers 23016

Voorgaande reizen:

12 Juni 2014 - 01 Juli 2014

Derde eendenreis

15 November 2013 - 24 November 2013

Dolce far niente

31 Augustus 2013 - 27 September 2013

Tweede eendentour

05 Juni 2012 - 25 Juni 2012

Met de eend Europa in

Landen bezocht: