Elk nadeel hep ze voordeel - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Jack Fahner - WaarBenJij.nu Elk nadeel hep ze voordeel - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Jack Fahner - WaarBenJij.nu

Elk nadeel hep ze voordeel

Door: jackf

Blijf op de hoogte en volg Jack

18 Juni 2012 | Oostenrijk, Wenen

Weer vroeg opgestaan zondag, stiekem niet bestelde broodjes afgehaald, "Nein Sie haben recht, man hat mir vergessen auf Liste zu schreiben " en op weg, al vroeg het dak open, en maar gelijk de laatste koffie uit de thermoskan. Mooi weids landschap met af en toe pittige en lange klimmen (tot 1100 m bij de Großer Arber op weg naar Passau om Oostenrijk in te gaan, vlak voor de grens stopt de knipperlichtautomaat er mee, het eerste echte probleem. Bij het tankstation contacten gecontroleerd, zekering gecheckt en spanning gemeten alles ok dus moest het relais stuk zijn.
Door de prachtig barokke stad Paussau gereden, daar waar de Donau (ja die schöne blauwen) en de Inn (juist die van Innbruck) samenvloeien, en voor het eerst wegens tijdsredenen niet gestopt en rondgewandeld. Uiteindelijk moest ik op een camping uitkomen met liefst een Citroëngarage in de omgeving. Mijn doel was de Alpen, maar eerst door Niederösterreich. En dat is echt Nieder want na een laatste pittige klim van 18% (in z'n twee) hield het Bayersche woud in een keer op en was het landschap nagenoeg vlak, vergelijkbaar met de omgeving tussen Parijs en Orléns. Ruim op tijd de Alpen bereikt om de tent op te zetten in Hallstatt onder de Dachsteiner gletscher, een lieflijk, tegen de rotsen geplakt dorp op de oever van de Hallstatter See. Wel toeristisch, buslading Japanners, en de eend staat vele malen, al dan niet met zo'n Aziaat er voor of er naast op de foto. De Tomtom had al aangegeven dat 5 km verder de bedoelde garage was. Potje gekookt korte wandeling en achter de TV voor de laatste verplichte voorstelling. Schade Holland, alles ist vorbei. Een Schnaps van de campingbaas om het verdriet te vergeten deed mij als een blok in slaap vallen. Gelukkig zit ik tussen de bossen en de bosbouw, of liever gezegd het kappen, begint hier stipt half zeven en als dat 40 meter van de tent is wordt er niet uitgeslapen. Dit keer eerlijk broodjes bij de bakker, twee plakjes kaas en worst in de Nah und Frisch, yoghurt koffie, was in de machine, Koreaanse campinggasten geholpen aan een gasbus, met een Koreaans relatiegeschenk als dank, relais gedemonteerd en naar de garage: "Gruß Gott, haben Sie vielleicht so etwas, oder etwas wo mit ich es ersatzen könnte?" In mijn beste Duits. "Das gehört zu ein Ente, das ist vom Museum", reageerde de garagehouder (mijn leeftijd, een bovenprothese, die ik nooit geplaatst zou hebben zonder zonnebril ). Het zou moeilijk worden, eerst maar even controleren of het echt kapot is, mijn werk van gisteren herhalend. Hij zou het proberen, serienummer genoteerd, kaartjes uitgewisseld en hij laat het weten.
Terug naar de camping, was uit dr machine en te drogen gehangen. Werkelijk schitterend weer, naar de gletscher rijden ging niet, maar wel met de kabelbaan. Het is een zomerskigebied, wellicht dat eens uitproberen. Budgettaire overwegingen deden me besluiten de verkoeling maar in de nabijgelegen Grundlsee te vinden met kraakhelder water van aangename temperatuur. (ipv ca 100€ voor even skiën )
's Middags op jacht naar zaad voor die prachtige hangen balkon planten die hier elk huis sieren. Niet te krijgen, dan maar wat planten mee naar NL en zelf stekken of zaad trekken, we zien wel bij thuiskomst. Heb in elk geval een fleurige eend, die moet oppassen voor de kat van de buren......
Op de terugweg naar de camping langs de garage en ja morgen komt het relais. Tijd over om een theatervoorstelling te bezoeken. De camping betaald na een discussie over de Kurtaxe van 1€60 per dag berekent over drie dagen. Mijn opmerking: "Es is is hübsch aber es gibt viel schöner Orten mit billiger Taxen" viel niet in goede aarde bij de campingbaas, maar ik kreeg wel mijn recht. (scheelt toch mooi een biertje). Was weggevouwen, bier uit de koelkast (luxe op de campings tegenwoordig: bij Jena een oven, hier koelkasten, magnetrons etc.), foto's verkleinen en dit verslag in de schaduw geschreven. Straks een keer een pizza halen 50 m verderop en weer een bak salade erbij maken. En vanavond als het wat koeler is geworden de eend maar weer eens wassen. Voor meer info zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Hallstatt. en : http://nl.wikipedia.org/wiki/Dachsteinmassief

  • 21 Juni 2012 - 05:40

    Koos:

    Beste oppas,

    Weer een mooi verhaal en wat leuk dat je mijn achterachterneef bent tegengekomen. Maakte hij het goed? Hier alles wel. Ik krijg hopelijk zo eten. Het typen lukt a@xx al n v.... Karin helpt een beetje.

    Miauw,
    Koos

  • 05 Juni 2018 - 11:47

    Pik:

    kut homo´s

  • 05 Juni 2018 - 11:49

    Pik:

    hallo ik speel fortnite

  • 05 Juni 2018 - 11:54

    Iemand:

    hey, ik ben mette

  • 05 Juni 2018 - 11:55

    Pik:

    lisa schrijf iets grof

  • 05 Juni 2018 - 11:56

    Vistick:

    hamburgers eten bitches

  • 05 Juni 2018 - 11:56

    Vjdjf:

    bbnnb, mbvhbhjbn hgfcg

  • 05 Juni 2018 - 11:57

    Isabella:

    houw op dat is niet aardig vistick en pik

  • 05 Juni 2018 - 11:57

    Pik:

    boeit me niks

  • 05 Juni 2018 - 11:59

    Vistick:

    ja mij ook niet

  • 05 Juni 2018 - 12:00

    Isabella:

    nouw dan bel ik de politiewat is je telefoonnummer

  • 05 Juni 2018 - 11:59

    Pik:

    oke mijn telefoonnummer is hou je tering bek isabella

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oostenrijk, Wenen

Met de eend Europa in

Rondreis als experiment met de eend

Recente Reisverslagen:

25 Juni 2012

4798

22 Juni 2012

Rare dag

21 Juni 2012

Buitje

18 Juni 2012

Elk nadeel hep ze voordeel

16 Juni 2012

Zuidwaarts
Jack

Met de eend Europa in

Actief sinds 29 Mei 2012
Verslag gelezen: 495
Totaal aantal bezoekers 23053

Voorgaande reizen:

12 Juni 2014 - 01 Juli 2014

Derde eendenreis

15 November 2013 - 24 November 2013

Dolce far niente

31 Augustus 2013 - 27 September 2013

Tweede eendentour

05 Juni 2012 - 25 Juni 2012

Met de eend Europa in

Landen bezocht: