Zuidwaarts - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Jack Fahner - WaarBenJij.nu Zuidwaarts - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Jack Fahner - WaarBenJij.nu

Zuidwaarts

Door: jackf

Blijf op de hoogte en volg Jack

16 Juni 2012 | Tsjechische Republiek, Praag

Woensdag 13 juni in Zittau gebleven, koud en nat. Op de camping ontbeten en in de eend gestapt met een volle kan koffie en rondgetoerd door Polen. Wat een schril contrast met Tsjechië en Duitsland. slechte wegen, armoedige bebouwing en onvriendelijke, haast vijandige mensen. Of heb ik het slecht getroffen zo vlak over de befaamde Oder-Neisse grens. Verder het Zittauer Gebirge met knap steile hellingen en een prachtige natuur waar een smalspoor stoomtrein een dienstregeling in stand houdt (foto' s). Gezien de dreigende luchten maar een Gasthof ingedoken waar ik een perfecte eendenborst kreeg voorgeschoteld. Op de camping Nederland tussen Duitsers gezeten zien verliezen van Duitsland. En bij het eerste Duitse doelpunt begon het heftig te regenen, dat de hele nacht zou voortduren.
Rond 7 uur stopte het (even) voldoende om af te breken, natte spullen (ook de slaapzak ) in te laden, betalen met auf wiedersehen en weer op pad, terug naar het westen. Ter hoogte van Dresden stopte de hevige regen en parkeerde ik midden in de Altstadt om na het doorkruisen op de heenweg de stad eens goed te bezichtigen. Een aanrader!
Koffie met gratis Internet bij de Starbrucks en rond half twee de eerste zonnestralen en op naar een camping, waar ik na aan de gesloten poort met de GSM contact maakte en even later de hand schudde met heel vriendelijke dik 70 jaar oude campingbeheerder die mij duidelijk maakte dat ik de enige bezoeker zou zijn. Hij gaf me een bos sleutels voor de keurige voorzieningen, de poort en de kantine voor als ik TV wilde kijken, "consumpties pak je zelf maar, wel noteren a.u.b.!". Tent opgezet, waslijn gespannen en het natte goed te drogen gehangen. En naar de volgende bezienswaardige stad: Meissen (foto's). Boodschappen en potje chili con carne gekookt en bijtijds naar bed voor een heel koude nacht (2º ).

Om 8.30 kwam de beheerder vrijdagochtend naar mijn tentje met verse Brotchen en het verzoek of ik wilde helpen met het oprichten vaan de Freizeitzelt. Waar ik overnachtte bleek een naturisten (FKK) camping, die met de weersvoorspelling dit weekend wel gasten verwachtte en zich voorbereiden wilde voor de EK wedstrijden. De aandoenlijk oudere man en het vooruitzicht "kostenlos zu verbleiben , aber die Brotchen sollen Sie zahlen" deden mij ja antwoorden, ook gezien het verder drogen van de spullen. Analyserend heb ik de tent opgezet en hij geholpen, maar het biertje achteraf smaakte!
Inderdaad werd het beter weer en arriveerden de voorspelde gasten. Rond het middaguur waren de spullen opgedroogd, de tent afgebroken, de sleutels ingeleverd en weer op pad, terug naar Zwickau waar ik tot 17.30 terecht kon om de bestelde stoelrubbers op te halen en naar ik hoopte ook de telefonische nog extra bestelde motorolie 20W50 waar hier in Duitsland niet makkelijk aan te komen is. De Tomtom gaf in de "snelwegen vermijden modus " aan dat het krap zou worden, dus tegen allen principes in toch de Autobahn opgegaan en net als vroeger lekker achter een vrachtwagen met 90-100 km/u op tijd in Zwickau en ja de rubbers waren er en nee de olie was niet gelukt, leider. Gelukkig heb ik een liter meegenomen, welke echter als reserve was bedoeld.
Doorgereden naar het Fichtelgebirge met weer dreigende luchten en af en toe een buitje. Overnacht bij een heel vriendelijke weduwe die gek op tulpen bleek te zijn.
Zaterdag richting Beierse woud, over prachtige wegen, langs lieflijke dorpjes en golvend landschap, waar ik op de camping aan de Perlsee bij Waldmunchen in het noorden van dat gebergte dit verslag schrijf. De hele dag het dak open (30°) strak blauwe lucht en mijn nieuw aangeschafte pet i.p.v. faktor 30 op. Morgen verder zuidwaarts!

  • 16 Juni 2012 - 20:05

    Irene:

    En nu hopen dat dat dak de hele week open kan. Rik en ik hebben vandaag de tuin verder aangepakt; kiezels en nieuwe tegels zijn netjes gelegd!
    Viel spass

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tsjechische Republiek, Praag

Met de eend Europa in

Rondreis als experiment met de eend

Recente Reisverslagen:

25 Juni 2012

4798

22 Juni 2012

Rare dag

21 Juni 2012

Buitje

18 Juni 2012

Elk nadeel hep ze voordeel

16 Juni 2012

Zuidwaarts
Jack

Met de eend Europa in

Actief sinds 29 Mei 2012
Verslag gelezen: 331
Totaal aantal bezoekers 23056

Voorgaande reizen:

12 Juni 2014 - 01 Juli 2014

Derde eendenreis

15 November 2013 - 24 November 2013

Dolce far niente

31 Augustus 2013 - 27 September 2013

Tweede eendentour

05 Juni 2012 - 25 Juni 2012

Met de eend Europa in

Landen bezocht: