en route - Reisverslag uit Jena, Duitsland van Jack Fahner - WaarBenJij.nu en route - Reisverslag uit Jena, Duitsland van Jack Fahner - WaarBenJij.nu

en route

Door: jackf

Blijf op de hoogte en volg Jack

10 Juni 2012 | Duitsland, Jena

Eindelijk lukt het ergens zonder noemenswaardige kosten het internet op te gaan. Afgelopen dinsdag 5 juni rond half 10 vertrokken met de gedachte dat de voorbereiding volledig is geweest. Door Oudewater rijdend moest is voor rood licht wachten voor de gevel van een slaapkamer winkel en ja aai het kussen wel bij het opstaan aangedacht maar verzuimd in de auto te gooien. In Utrecht passeerde ik de Woonboulevard met een Ikea vestiging waar ik dat probleem inclusief slopen voor minder dan 10 € kon oplossen. Over de Veluwe richting achterhoek tot dat de gasklep bleef hangen. Thuis wel een lege bus WD 40 en gelukkig kent Winterswijk een Gamma, dus ook dat op te lossen.
In Haltern am See de tent opgezet, onder grote belangstelling voor mijn auto door de meer dan senioren vaste gasten van de camping. Een bijzonder slechte maaltijd in een lokaal etablissement heb ik maar gauw vergeten en ben weer in de eend gestapt om de uiterst pittoreske plaatsen in de omgeving ook te voet te verkennen. Vakwerk kennen de duitsers als geen ander. Met lege batterijen viel niet veel te lezen dus bij het donker onder de wol, nog geen uur later werd grondig de tent getest op waterdichtheid wat eerst bij het ochtend gloren mij de slaap deed vatten. Om 10 uur klaar voor vertrek met een natte tent in de auto die zijn eerste natte ervaring opdeed en en met verve doorstaan heeft. Op weg, echter wel in de regen, en daar had ik mij nu even niet volledig op voorbereid: zeer traag bewegende ruitenwissers en een doordringende schroeilucht en rook uit de ruitenwissermotor. Die heeft sinds aanschaf 2 jaar terug nog niet in actie hoeven komen. Hierendaar wat WD 40 deed wonderen en het tempo was passend voor de continue regenval, die mij deed besluiten, na een prima en voordeelig ontbijt bij een lokale Backerei, kilometers te maken. Uiteindelijk gestopt in het Weserbergland.
Als enige gast in een eenvoudig Gasthof kon er mrt moeite een schnitzel vanaf, de koffie heb ik maar overgeslagen en weer vroeg te bed. Gezellig "ontbijtbuffet" met twee broodjes, een bakje boter, plakje kaas en ham, eieren waren desgevraagd niet voorradig. Maar gauw in de auto op naar Hameln, waar de rattenvanger zijn werk prima had gedaan, vervolgens Bodenwerder, de stad van de baron van Munchhausen, die daar uiteraard zijn eigen museum heeft gekregen, waar de conservator mij uiterst geduldig, uitgebreid en vriendelijk heeft rondgeleid. Met even wat blauwe lucht de benen gestrekt in de uitgestrekte bossen en vervolgs door naar de Harz, waar de regen pas stopte in het zuidwesten en ik wederom een Gaststatte wilde boeken, die echter vol bleek en mij verwees naar een verhuurster van Ferienwohnungen ( het waren twee houten huisjes) die aangaf een half uur daarvoor een annulering te hebben gehad en tot maandag een reeds betaalde beschikbaarheid had, tegenover mijn aanbod om daarbovenop nog eens 5 € per nacht extra te vergoeden kon ze niet op en zo heb ik daar twee nachten doorgebracht en voor me zelf kunnen koken en ontbijten met verse brodschen.
De auto verder weer onder handen moeten nemen, want ik was door de stoelrubbers gezakt. Die van de onbenutte passagiers stoel zit nu op de bestuurdersstoel. De Tomtom voert mij via de keuze kortste route over prachtige wegen die echter niet overal, en zeker in de voormalige DDR, even glad bestraat zijn. Desgevolg ook hier en daar wat schroeven bouten etc aan moeten draaien. Prachtig weer nodigde mij weer uit de uitgebreide bossen inn te trekken, waarBij de tomtom me keurig begeleidde naar de plek waar mijn auto in het Weserbergland stond. Voordat ik in de gaten had dat ik 200 km verderop aan het wandelen was.... het gevolg een wandeling van zo' n 7 uur, die echter veel te bieden : herten, reeën, een groep wilde zwijnen, een vos, en hazen voor het oprapen.
Zaterdag tijd om verder te reizen, eerst een bezoek aan een groot rosarium, de keukenhof is er niets bij. Uiteindelijk beland op een camping ter hoogte van Jena, om vanachter de Linzeneintopf Nederland te zien verliezen van Detnemarken. Met daarna tussen de fanatieke Ossies Duitsland-Portugal te volgen. Met voor hen fortuinlijk resultaat.
Zondag besteedt waar die dag voor bestemd is: rust. Prachtig weer, gelezen, gekuierd, pizza in de campingoven geschoven, glaasje rood erbij, dolce far niente.En natuurlijk een taart bij de koffie in het cafe (met gratis internet) om Tom te feliciteren

  • 11 Juni 2012 - 19:32

    Priscilla:

    Wat een afwisselende reis tot nu toe zowel voor jou als voor De Eend! Leuk om jullie avonturen te volgen in tekst en beeld. Hopelijk zit voor de komende periode alles goed vast en kunnen jullie lekker genieten!

  • 11 Juni 2012 - 21:58

    Karin:

    Ha pap, volgens mij al een reis vol uitdagingen! Ben benieuwd naar de volgende verrassende verhalen.

    X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Jena

Met de eend Europa in

Rondreis als experiment met de eend

Recente Reisverslagen:

25 Juni 2012

4798

22 Juni 2012

Rare dag

21 Juni 2012

Buitje

18 Juni 2012

Elk nadeel hep ze voordeel

16 Juni 2012

Zuidwaarts
Jack

Met de eend Europa in

Actief sinds 29 Mei 2012
Verslag gelezen: 254
Totaal aantal bezoekers 23064

Voorgaande reizen:

12 Juni 2014 - 01 Juli 2014

Derde eendenreis

15 November 2013 - 24 November 2013

Dolce far niente

31 Augustus 2013 - 27 September 2013

Tweede eendentour

05 Juni 2012 - 25 Juni 2012

Met de eend Europa in

Landen bezocht: