Ostende - Reisverslag uit Warschau, Polen van Jack Fahner - WaarBenJij.nu Ostende - Reisverslag uit Warschau, Polen van Jack Fahner - WaarBenJij.nu

Ostende

Door: jackf

Blijf op de hoogte en volg Jack

12 Juni 2012 | Polen, Warschau

Zondag 10/6 na de taart en de internet koffie de avond inhet Quartier Latin van Jena doorgebracht in een (Spaanse) tapasbar, vlak naast de (Italiaanse) Osteria, beiden bevolkt door de bij behorende nationaliteiten. De straat een aaneengesloten terras van eetgelegenheden en bars welke ieder schermen hadden geplaatst om het EK te kunnen volgen. Hetgeen naast de zeer smakelijke tapas mij tijdens de wedstrijd tussen Spanje en Italië een bijzonder vermakelijke avond opleverde. De aansluitende nacht leverde wat minder aangename momenten op. Al sinds het vertrek heeft een fikse verkoudheid me te pakken, wat mij inmiddels de hele voorraad Tempo heeft gekost. Een glaasje water 's nachts voor tegen het hoesten is in een kleine tent een risico, zeker als tijdens die nacht de worsteling om eerst uit en vervolgens na het toiletbezoek weer in de slaapzak te komen gepaard gaat met het omstoten van de gastank .Gebroken glas in het donker....., fiks bloedende wond aan de enkel, lucifers vinden, lamp aan, scherven verzamelen, wond stelpen (ja,ja pleisters liggen thuis, maar aluin voor scheerwondjes helpt prima) en weer terug in de warme slaapzak. Om vervolgens een akelig gesis te horen: het laatste stuk glas was onder het luchtbed verdwenen, gevolg laat zich raden... dus weer er uit, lucifers, lamp, worsteling, auto open, gaffertape en luchtbed reparatieset volgens gebruiksaanwijzing.: pas na 30 minuten droogtijd weer oppompen. Die tijd maar gewacht en intussen het gaatje in het grondzeil van de tent met tape gedicht om rond kwart voor drie heel voorzichtig te pompen, wat met flink gepiep en gefluit gepaard gaat en vlak naast mij staan drie tentjes van trekkende fietsers.... Maandagochtend begon de wond weer te bloeden na het douchen en waren Hollanders zo vriendelijk. me van pleisters te voorzien.
Voor 2.22 € ontbeten in de Kaufland supermarkt (aanrader voor Willem: twee broodjes, 2 plakken vleeswaar, plak kaas, jam, boter, gekookt ei en grote mok kaffee) en via Zwickau (afschuwelijke koopgoot in fraai historisch centrum) langs een grote Citroen dealer die voor me toch maar wat extra stoelrubbersheeft besteld, welke ik vrijdag od zaterdag na het doorkruisen van het Erzgebirge ga ophalen. Nu verder richting Dresden. De Tomtom begeleidt me via de keuze kortste route weer lang de mooiste plekken en verrassende (land)weggetjes, dakje kon weer open en factor 30 dik op het steeds hoger eindigende voorhoofd. Regen deed me besluiten een Zimmer frei in Moritzburg te kiezen,een Duval (9.99€ bij Kaufland) Frankrijk -Engeland (tam), hapje bij de lokale Chinees, en op bed Oekraïne-Zweden (slaapverwekkend).

Vandaag eerst even een foto voor het zoveelste slot -Duitslands legpuzzel van voormalige rijkjes- op naar Dresden. Ik verwachtte een betomnen jaren 60 stad te zien, denkend aan het Stenen Bruidsbed van Mulisch, maar na de Wende heeft men getracht het pompeuze historische karakter van de barokke Altstadt te herstellen met een verrassend resultaat.Via de uitlopers van het Erzgebirge en door het Elbsandstein Gebirge door Tsjechië naar Zittau. Wederom de meest fraaie dorpen en wegen door een voor de eend zwaar landschap (vanaf 20% moeten hellingen in de eerste versnelling) en de Tsjechische wegenbouwers hanteren het principe van de kortste verbinding is een rechte lijn, dat was aanpoten voor het motortje. Wel bijzonder veel belangstelling voor de eend van de lokale bevolking, die mij meermalen lieten stoppen om een foto met de mobiele telefoon te kunnen maken. Enorm uitgestrekte bebouwing en prachtige Jugendstil gebouwen in Decin, regelmatig oude bekenden ontmoet en adembenemend landschap. De tent opgezet bij Zittau.Potje gekookt en in de regen (het past net een stoel met tafel in de tent ) de luxe van electriciteit en Wlan weer een verslag gemaakt. Morgen wachten we het weer maar af om plannen te maken, omgeving lijkt uitnodigend voor een wandeling, maar bij voortgezette regen fahren wir weiter!

• 14 Juni 2012 - 20:19

Wim:

Geniet nog maar van je reis, kom voorlopig maar niet naar Nederland, want de sfeer is hier slecht. In Duitsland kan je bij de meeste bakkers goed ontbijten.