N7 - Reisverslag uit Crémieu, Frankrijk van Jack Fahner - WaarBenJij.nu N7 - Reisverslag uit Crémieu, Frankrijk van Jack Fahner - WaarBenJij.nu

N7

Door: Jack

Blijf op de hoogte en volg Jack

12 September 2013 | Frankrijk, Crémieu

Elke ochtend tent nat, en koud aan het ontbijt, vertrek geregeld. en verblijf op de camping nabij St Ambroix betaald: mag nog de hele dag gebruik maken van de faciliteiten. Wekker om 7.45 een knal gegeven en om half tien (eindelijk eens uitgeslapen) begonnen met koffie zetten, eitje koken, tent afbreken. om 11 uur klaar, nog even een duik in het heerlijke zwembad, en het vakantiedeel zit er op. Marnix voert me over prachtige wegen tussen de rijpe druiventrossen van de côtes du Rhone met steeds een blik op de mont Ventoux,- maar die laten we rechts liggen, want ben daar reeds bovenop geweest met een 2CV- duiken we het Rhonedal in. ondanks de blauwe lucht en de uitbundige zon, is het koud door een stevige Mistral. Ik begrijp waarom mijn broer daar over klaagde tijdens zijn fietstocht van Corsica naar huis. Door de warmte aan de Golfe de Lyon zuigt de stijgende warme lucht een wind aan uit het noorden. Een stevige koude wind zelfs, die me dwingt het dakje te sluiten, en zo'n beetje bij noga-stad Montelimar ben ik het zat, zet de Tomtom op zwijgen en pak de Route National N7 noordwaarts, lekker achter vrachtwagens, uit de wind op de 4 baans 110 km weg. Bij Vienne vindt ik het mooi geweest en volg mijn oorspronkelijk geplande route door het departement Drôme, tussen Lyon, de stad die ik wil mijden en Grenoble langs prachtige wegen door een golvend landschap, met lieflijke plaatsjes, waar de plantanen de wegen omzomen, de places in het centrum, waar de mannen naast hun pastis een balletje petanque werpen. Zelfs een "boulodrome" voor de competitie, start komend weekend. Onderweg een bont uitgedoste woning, waar een overjarige, quasi kunstzinnige, maa voorl zotte hippie, mij in prevelend Frans tracht uit te nodigen zijn collectie, nadat ik stil gehouden had voor een foto van de uitstalling, te bewonderen onder het genot van een "fume de hashies". Misschien aanlokkelijk, besluit ik wijs en verantwoord, het aanbod af te slaan en mijn weg te vervolgen met de goedkeurende opmerking van de op mijn eend afgekomen buurvrouw: "C'est un fou". (hij is gek....)

Hier en daar wordt de oogst binnen gehaald op de velden in een met vergezichten bezaaid landschap, een aanrader voor wie dit aanspreekt. Wat mij opvalt en bevreemdt is, dat waar ik ook door een plaatsje rijdt er steeds weer scholen uitgaan met leerlingen in elke leeftijdscategorie, kennelijk zijn daar geen vaste tijden voor hier, want of het nu half vier is of half zes is ik zie kinderen met obligatoire rugzak de scholen verlaten!
Af en toe onheilspellende wolkenparijen, en dan weer strakblauwe luchten, en geen zin om op de toch al niet te vinden campings weer het kruiptentje op te zetten, doen mij ter hoogte van Lyon belanden in een eenvoudig hotel, met gratis WiFi en een prima keuken: les iles flottantes (oeufs a la neige) in een overdadig en zeer smakelijk 3 gangen menu voor € 19,50, half flesje wijn voor 9.00 € (waarom kan dat in Nederland. niet?)
Morgen een ontmoeting met mijn pechvolle broer en schoonzus?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jack

Met de eend Europa in

Actief sinds 29 Mei 2012
Verslag gelezen: 362
Totaal aantal bezoekers 23051

Voorgaande reizen:

12 Juni 2014 - 01 Juli 2014

Derde eendenreis

15 November 2013 - 24 November 2013

Dolce far niente

31 Augustus 2013 - 27 September 2013

Tweede eendentour

05 Juni 2012 - 25 Juni 2012

Met de eend Europa in

Landen bezocht: