Souvenir - Reisverslag uit Clervaux, Luxemburg van Jack Fahner - WaarBenJij.nu Souvenir - Reisverslag uit Clervaux, Luxemburg van Jack Fahner - WaarBenJij.nu

Souvenir

Blijf op de hoogte en volg Jack

20 September 2013 | Luxemburg, Clervaux

De route vanaf Gerardmer voert mij langs de Vogezeg, dan weer in het Rijndal, dan weer door de heuvels van dit middelgebergte, met telkens zicht op het Zwarte Woud dat zo'n 40 km oostelijker oprijst aan de andere zijde van de Rijn. Uitgestrekte wijngaarden (de Pinot Blanc!) met bijbehorende gerenommeerde wijnhuizen omgeven het prachtige Riquewihr, met wonderschone straatjes omzoomt door vakwerkhuizen, een vestingsmuur en De Dolder, de hoger gelegen toegangspoort, waaronder het goed toeven is voor een eend. Veel Amerikaanse toeristen en geen Aziaten dit keer, maar we gaan weer op de foto.
Vervolgens steeds vlakker en saaier landschap, waar bovendien de regen nu echt niet meer ophoudt, voert me door plaatsjes die duidelijk een Duits karakter hebben behouden met de kenmerkende architectuur. Het strenge geforceerde verfransen dat na de eerste wereldoorlog het beleid kenmerkte levert opmerkelijke taferelen op. Duitstalige grafzerken naast die met Frans opschrift van daar rustenden met achternamen als Schmidt, en Hahnenpfaffer, in witte verf Ecole over het in reliëf gemetselde Volksschule op de gevel van de dorpsschool, en plaatsnaambordjes die de historie weergeven. Uiteindelijk loodst de Tomtom met weer Duitsland in, waar ik aan de oever van de Saar een hotel vindt met ditmaal een lift dat aanzienlijk comfortabeler is dan de smalle trappen naar de eenvoudige kamers twee- of driehoog, zeulend met de toch wel zware koffer, van de laatste overnachtingen.Het vervolg van de route voert me door Luxemburg om in de jeugdherinnering Clervaux een souvenir voor thuis aan te schaffen en het strijdtoneel van het Ardennen offensief in de winter van 1944 naar Leuven. De stad vol met prachtige gotische bouwkunst, waar Nederlandse studenten tandheelkunde naar uitwijken als de numerus fixus ze geen plek aan een Nederlandse Universiteit gunt. De zoektocht naar een parkeerplek en vervolgens van de kast naar de muur gestuurd door de door de jaarlijkse kermis drukke en chaotische binnenstad op zoek naar de plaatselijke chocolaterie voor een doos echte handgemaakte Belgische pralines kost me meer tijd dan verwacht. Maar het volgende souvenir wordt gescoord.