Recente geschiedenis - Reisverslag uit Pfofeld, Duitsland van Jack Fahner - WaarBenJij.nu Recente geschiedenis - Reisverslag uit Pfofeld, Duitsland van Jack Fahner - WaarBenJij.nu

Recente geschiedenis

Door: Jack Fahner

Blijf op de hoogte en volg Jack

02 September 2013 | Duitsland, Pfofeld

Een saaie zaterdag, mat weer. Wel even langs oom Dagobert geweest voor wat saldo, maar ook dat viel tegen. Uiteindelijk in Breitungen beland en de omgeving verkend. Regen dwingt me vroeg de slaapzak op te zoeken, iets wat niet gedeeld wordt door het jongerenkamp nabij, dat juist de bonte avond viert. En de Eend moet op de parking vanwege mogellijjke overlast Voor wie vraag ik me als enige op het "tentenveld" af?
Naast de muziek houden ook de plaatselijke knagers me uit de slaap. Zondag al niet veel beter, geen lust tot reizen, is ook niets op Sonntag in Duitsland, alles zu. Maandag druilerig weer, maar de tent droog ingepakt, richting Nürnberg. Bewust geslingerd lang de grens van Thüringen en Beieren. Voor de Wende de grens tussen Oost en West. In het landschap herkenbaar door een brede strook zonder begroeiing met op regelmatige afstand wachttorens. en hier en daar nog restanten van hekwerk en afgeschermde nog niet volledig geruimde mijnvelden. In de architectuur de betonnen stapeldozen, de nog op te knappen wegen en verpauperde gebouwen. Niet alleen de muur in Berlijn, maar de gehele grens draagt tekenen van de recente geschiedenis. Waar hele dorpen werden geruimd en vernietigd, te dicht bij het Westen. Alleen het kerkhof heeft voortgeleefd....

Beland aan de Brombachsee, met vooruitzicht op beter weer, in elk geval warmer en minder wind. Morgen kans op een duik?

• 03 September 2013 - 13:23

Karin:

Je verhaal doet wat mistroostig aan - heeft de regio je geraakt? Of is het zonnetje welkom? Hier zit dochter 3 in ieder geval op het strand morgen!